lördag 14 juli 2012

Paulie

Hittade vid något tillfälle ett (gratis!) mönster till en kofta som designern kallar Paulie. Ett enkelt koncept, op-down mönster med ett rätstickat ok i en färg, som därefter följs upp av slätstickad kroppoch ärmar, men med återkommande ränder i avvikande färg. Jag valde att följa mönstrets färger ganska nära och bestämde mig för en mellangrå nyans på kroppen med varmt gula ränder.

Än så länge har jag klarat av oket, och kanske en fjärdedel av kroppen. Det har inte varit helt problemfritt, jag kunde i början inte riktigt bestämma mig för vilken form av ökningsmetod jag ville använda, och tappade därför bort mig ständigt och jämt. Därefter missade jag på ungefär 14:e varvet att ett varv utan ökningar skulle återkomma var sjätte varv, vilket ledde till att jag fick riva upp nästan hela oket.

Skam den som ger sig, dock! sen dess har jag stickat på utan att möta större problem. Eftersom jag har valt att använda mig av ett annat garn än det som föreslogs i mönstret har jag fått anpassa stickstorlek. Jag valde att gå ner en stickstorlek och istället använda mig av instruktionerna för medium, trots att jag satsar på en kofta i small. Nackdelen med koftor är ju att det är svårt att veta om de passar innan det är klart. 
Jag använder mig av Garnstudios Alpacka, och stickar med en fast rundsticka i metall i storlek 2,5 mm. Något osäker på längden, men gissar på 60 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar