måndag 16 juli 2012

Agatha

Hittade i våras ett fint mönster för en kofta på Ravelry, Agatha. Med spetspaneler över en glesribbad bas och en bred och relativt djup ringning tyckte jag mycket om mönstret. Det ger en lagom retro 50-talskänsla, speciellt i kombination med att den är relativt kort. Jag känner ett  visst behov i att köpa mig klänningar med vida kjolar för att den höga midjan ska komma till sin rätt.

Koftan stickas uppifrån och ned. Man börjar med bakstycket, och plockar sedan upp maskor från axlarna för de båda framstyckena, för att sedan sticka ihop alla tillsammans efter hål för ärmarna. När man sedan stickat hela kroppen plockar man upp maskor på sidorna av ärmålen för ärmar, och stickar även dem uppifrån och ner. Gillar som vanligt att slippa montera koftan på slutet, eftersom det är det tråkigaste som finns. Det mest komplicerade tyckte jag var att få mönstret för de tre olika bitarna av bålen att gå ihop på slutet, innan de stickades samman, eftersom jag inte riktigt fick stickbeskrivningens instruktioner att gå ihop med spetspanelerna. Jag vet i och för sig inte om det var meningen att alla paneler tvunget skulle vara på samma varv, men så hade jag för mig att det var så jag ville ha det. Tog mig inledningsvis en evighet att få ihop det.
 
Jag började med att sticka en Agatha i grönt med Cascade 220 heathers,  i den fantastiska nyansen Irelande. Någonstans blev dock spänningen lite för låg, så det översta partiet av koftan är en aning för stor. Den stickades med rund- och strumpstickor storlek 4,5, och överväger nu att riva upp och sticka om med antingen storlek 4 eller i extra small. Lade dock en hel del arbete på den, rev upp delar av den gång på gång, vilket gör mig lite obenägen att göra om den en gång till. Tror tyvärr inte att det kommer hjälpa så mycket att tvätta varmt, annars hade det varit nästa steg.

Jag fortsatte därefter med en ytterligare, men i senapsgul Karisma. Blev avsevärt mer nöjd med den, och har börjat använda så smått, även om vädret kanske varit lite för varmt periodvis. Andra försöket var betydligt mer snabbstickat, mest eftersom jag lärt av tidigare misstag. Tror att koftan kommer att se utmärkt ut till min svarta klänning med vita prickar av märket Fröken söt (vilket på nåt sätt känns trevligt och pinsamt på samma gång). Karisma är dessutom väldigt mjukt och behagligt, samtidigt som det är varmt. Har nog garn för två koftor till i Karisma, så jag får se vad som blir av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar