söndag 26 februari 2012

Nytt projekt - Revontuli till Ellen

Beställde för en vecka sedan ett paket garn från Garnkorgen. Det kom i vanlig ordning redan ett par dagar senare. Däremot orkade jag inte gå och hämta det förrän i fredags, men hade då till slut materialet som krävdes för att påbörja en revontuli åt Ellen, en miljövetarkursare som jag nu träffar mer eller mindre dagligen, då hon jobbar i samma korridor som jag gör praktik på länsstyrelsen. Hittills har jag stickat de första cirka 90 varven och har därmed ungefär 50 kvar. Det får det att verka som jag stickat en mycket större andel av sjalen än jag egentligen har. I och med att den växer ganska mycket var 6:e varv har jag kanske klarat av en tredjedel eller fjärdedel av mönstret än så länge, trots att större delen av varven är avklarade. Bara sista varvet har 400 maskor, vilket borde motsvara de tjugo första varven eller så. Jag är lite sugen att räkna ut hur långt man måste sticka för att bli halvfärdig, men inser att det egentligen spelar ganska liten roll, och att det är bortkastad tid. Å andra sidan är det min tid att kasta bort.

Jag stickar sjalen i Kauni effekt, i färgerna EU, vilket innebär en röd-orange-gul färgskala med 5,5 mm knitpro 80 cm rundsticka. Mönster till en revontuli kan hittas här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar