lördag 14 januari 2012

Levenwick färdigstickad

Jag ägnade första veckan under 2012 åt att sticka en kofta jag köpte ett mönster för i mellandagarna. Det är en Levenwick, ett mönster som bygger på ett klassiskt shetlandsmönster om jag förstått saken rätt. Det är väldigt snyggt, ser mycket intrikat ut, men samtidigt i grunden ett enkelt och rent mönster. Det stickades uppifrån och ned, något jag inte försökt mig på tidigare. Resultatet ser bra ut, men dessvärre har det inte alls så mycket form jag hade hoppas. Jag är inte särskilt bra på att blocka, och den här gången sträckte jag nog ut det hela alldeles för mycket. Kanske skulle jag ha satsat på att enbart blocka kanter och krage. Nu funderar jag på hur jag ska göra med koftan. Ska den krympas (och i så fall, hur vet jag vad som är en lämplig nivå?), säljas, repas upp eller behållas i nuvarande skick? Jag vill ha en Levenwick, men gärna en som är lite mer lik originalet, och med ett så speciellt mönster är det svårt att komma undan med att ha flera stycken i olika färger.

Koftan stickades i röd Léttlopi med rundstickor 3, 3,5 och 4. Garnet läcker färg som ett såll, så det lär dröja innan jag vågar tvätta det med något annat och innan jag ens tänker på att ha något annat än svart under.

2 kommentarer:

  1. Vilken jättefin tröja! Och shit, så produktiv du är. Jag ligger lite i lä där kan man säga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så har du säg, jobb, skola och barn, och jag bara ett av föregående. Och just den här helgen, inte ens det.

      Radera