söndag 8 januari 2012

Julstickning

Har inte varit särskilt produktiv när det kommer till bloggandet, men har å andra sidan stickat en hel del den senaste månaden. Efter hemkomsten påbörjades storasyster Karins julklappsharuni, i tidigare nämnda Jaipursilke som jag inhandlat efter att ha intalat mig själv att silkesmaskarna inte dör. I alla fall blev sjalen väldigt fin. Istället för att använda den föreslagna 3,5 mm stickan använde jag en 4,5 mm, då jag inte ville slösa bort det, som sagt, dyraste garnet någonsin. Karin verkade nöjd. Duvgrått och rött är kanske inte den allra bästa kombinationen.

Från dagarna innan jul och fram till nyår eller sy stickade jag hysteriskt för att få ordning på en I heart lace-sjal i ljusturkost Einband (tack och lov är mönstret inte så puttenuttigt som det låter) till en kompis, men lite uppstyckat mellan mina julklappsmössor i Álafosslopi till Annica och Charlotte och ett par mycket långa strumpor stickade efter ett modifierat drops-mönster i Järbo garns multifärgade raggi till en av lillebror Oskars kompisar.

Några dagar innan jul spenderade jag en massa pengar på nya mönster. Bland annat fastnade jag för Pointellestrumpan, ett av 20 mönster i e-boken Knit, Sock, Love (som jag införskaffade i sin helhet). Jag stickade större delen av en strumpa i Hifa-nåntinggarn med stickstorlek 2,5 mm under nyårsafton, märkte att den var löjligt stor och rev upp den igen för att prova den igen med stickstorlek 2. Efter det beslöt jag att ta en liten paus för att sticka något som inte krävde så mycket koncentration och påbörjade ett annat mönster; Gudrun Johnstons Lewenwick, en väldigt speciell kofta, som just ligger på blockning. Den stickades i röd Léttlopi med stickstorlekar 3, 3,5 och 4 mm och i storlek medium, och lär vara för stor för mig, och därmed är senaste veckan bortkastad tid som jag borde ha spenderat på att plugga inför min munta på tisdag som jag aldrig kommer att klara. Inlägg kommer att uppdateras med fler bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar