onsdag 7 december 2011

Färdigstickade mössor

Ett par mössor som behövde stickas klart färdigställdes ikväll, här är resultatet:

Den ljusgråa mössan med grönt diamantmönster är till Jenni. Jag stickade egentligen klart den för en månad sen, efter att jag och unga fröken Halonen varit och tittat på Trollflöjten på Harpa, Reykjaviks nya opera, men eftersom den var lite grund ville hon få den tillpiffad. Eftersom jag inte orkade rota fram det rätta garnet ur garderoben kom jag mig inte för att fixa den förrän idag. Detta för att jag i måndags tog mig samman inför hemresan och rotade igenom allt garn jag hade liggande. Mitt initiativ berodde kanske inte främst på en önskan att åstadkomma något, utan var nog snarast ett försök att undvika att plugga till gårdagens munta. Som jag för övrigt tror gick rätt bra. Stickad i Létt-Lopi. JAg avslutade dem med 4 mm strumpstickor, men minns inte alls om det var vad jag använde första omgången.

Den grå-grön-gråa mössan stickades inte åt någon särskild, utan var en del av mitt avstannade möss-projekt, att sticka en satans massa mössor att sälja, men det blev aldrig något av det eftersom jag fick annat att göra, som att plugga och sticka spetssjalar och äta morotskaka och spana efter katter i centrala Reykjavik. Stickad i Álafosslopi, med stickor 4,5 och 6.

Dödskallemössan är tänkt att matcha Lisas långväst/ärmlösa tröja. Lite trång, men jag tror att den kommer att töja sig om den används. Det kommer nog se lite galet ut om tröjan och mössan används samtidigt, men galenskap är väl kul? Mycket mörkgrå eller möjligtvis svart och vit Álafosslopi, 4,5 och 6 mm strumpstickor, och vid någon punkt dito rundstickor. Av märke Knit Pro Acrylic Flash, om det skulle intressera någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar