lördag 3 december 2011

Dödskalletunika till Lisa och stickskola med Ann-Kristin

I utbyte mot en sojalatte och en virkad bäver stickar jag en lång, ärmlös islandströja åt Lisa, min finska historiastudent. Den ska gå ner en bit på låret, och ha ett ok med dödskallar, utgångspunkten är IsLinas mönster som kan köpas här. Latten, med en obligatorisk bit vegansk morotskaka, intogs på C is for Cookie, Reykjaviks (i mitt tycke) bästa café. Hade jag kunnat hade jag nog bott där, sovit på soffan i hörnet, levt på hoummussmörgåsar och dagens soppa.


Senare på dagen kom Ann-Kristin, min rumskamrat från isländskakursen i Västfjordarna på norra Island. Sen vi bodde ihop för fyra månader sen, eller däromkring, har tanken varit att jag skulle lära henne att sticka, och igår var dagen kommen. Efter 90 minuters stickande hade hon fått ihop ett ca 8*15 cm brett rätstickat tygstycke i Álafosslopi som jag maskade av åt henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar