lördag 26 november 2011

Skåpmat

Sen jag flyttade tillbaks till Lund för ungefär tre år sen har jag stickat löjligt mycket. Resultatet av det hela känns dock förvånansvärt magert, jag har ingen aning om var allt har tagit vägen, för själv är det inte mycket jag använder. Här är ett par av de saker jag har gjort.

Ellinors tröja med en halv miljon flätor. Första gången jag försökte mig på att sticka flätor, men resultatet blev i stort sett alldeles utmärkt, utom ett fel på ena ärmen. Hade jag stickat den idag hade ärmen nog repats upp och stickats om. Garnet var Alaska och mönstret hittas här. Och katterna var mycket hjälpsamma.

Lillebror tycker om bävrar, och i julklapp för två år sen fick han vantar, strumpor, mössa och halsduk pyntat med mönstret nedan. Ett av mina första försök med att mönstersticka med olika färger. Tror inte att jag använde något särskilt mönster för de olika plaggen. Minns inte alls vad jag använde för garn till slut. Rött och vitt var det i alla fall.

I födelsedagspresent fick Sanna beställa vantar och mössa till sig och dotter Vera. Mössan jag stickade till den senare gick inte över huvudet på henne, men här är i alla fall Sannas vantar och mössa. Mönstren hittade på Drops och stickade i Drops Alpaca.







För ett par år sen hade jag för mig att jag skulle sticka en massa regnbågsfärgade saker och sälja till regnbågsfamiljer, men det blev det inte mycket med. Här är en tröja jag stickade som blev rätt fin, enda problemet är att barnets huvud måste vara krymp- eller avtagningsbart eftersom jag inte gjorde ett stort nog hål för huvudet. Clever me. Ligger nog för närvarande hemma i en låda med oavslutade projekt.

1 kommentar: